El plat saludable de Harvard

20/09/2022

Coneixes la piràmide dels aliments? Actualment ja no s'utilitza com a guia alimentària perquè es considera que està desactualitzada i que no encaixa amb les recomanacions actuals. Si ho recordeu, la piràmide tenia els hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, farines, etc) a la base i, en segon lloc, hi havia les fruites i les verdures.

Per sort, tot això ara ja ha canviat. Actualment, la guia més acceptada pels professionals és el Plat de Harvard. Aquí el tens:

Aquest plat ensenya, de manera molt gràfica, quins aliments hi hauria d'haver al plat a cada àpat i en quines proporcions s'hi haurien de trobar. Fixeu-vos que, a diferència de la piràmide dels aliments, el Plat de Harvard té les verdures i la fruita en majoria respecte als hidrats de carboni. Però ATENCIÓ, això són recomanacions generals i, per tant, no són vàlides per a tothom. A continuació, t'explico els avantatges i inconvenients d'aquest plat saludable:

AVANTATGES:

  • Els aliments que recomana són aliments de qualitat i aptes per a la majoria de població. És més important la qualitat que la quantitat.
  • És una manera senzilla d'ensenyar als nens/es com han de menjar: bona eina d'educació nutricional. Si teniu fills, ho podeu imprimir i penjar a la porta de la nevera.
  • És útil per saber els aliments que hi ha d'haver a cada àpat i, així, no deixar-se cap grup d'aliment (és molt freqüent deixar-se les proteïnes, per exemple). Per tant, és útil per evitar la desnutrició.


INCONVENIENTS:

  • No tothom ha de seguir aquesta proporció dels aliments que es veu en aquest plat. Per exemple, hi ha gent que necessita menjar més quantitat d'hidrats de carboni i hi ha gent que en necessita menys. Les proporcions dels aliments s'han d'individualitzar en funció de cada persona.
  • Els dinars i els sopars sembla que hagin de ser iguals si seguim el Plat de Harvard, però per a la gran majoria de població no cal que siguin iguals. Si el sopar es fa més lleuger que el dinar, segurament dormirem i descansarem millor. Com sempre, cal individualitzar la recomanació en funció de cada persona.
  • Hi ha persones que no poden seguir les recomanacions escrites al Plat de Harvard, per exemple persones amb problemes renals o amb algunes patologies digestives. En aquests casos, encara és més imprescindible individualitzar les pautes nutricionals.


I QUINA CONCLUSIÓ EN PODEM TREURE DE TOT AIXÒ?
És una eina molt útil en població general, però és imprescindible individualitzar cada cas (sobretot si hi ha alguna patologia).

 

Si necessites ajuda per adaptar el plat de Harvard segons el teu cas, escriu-me i en parlem!